A Delta Systems Kft. által megvalósított megoldás
„RFID rendszer félsertés nyomkövetéshez, valamint
Logisztikai túraútvonaltervező
Mesterséges intelligencia alapú logisztikai túratervező alkalmazás
Az ideális áruszállítási útvonalak tervezése rendkívül időigényes és speciális szaktudást igénylő feladat, ahol bármilyen tervezési hiba komoly többletköltségekkel és ügypanaszokkal járhat. Mesterséges Intelligencián alapuló öntanuló rendszerünknek köszönhetően az ideális áruszállítási útvonalak könnyen és automatikusan tervezhetők, a szállítójárművek szállítási paramétereivel összehangoltak és széles körben személyre szabhatók.
Előnyök
• Automatikus és személyre szabható ideális útvonalak
• A járművek kihasználtsága optimalizálható
• Az emberi tervezésből származó hibák kezeléséből adódó költségek csökkennek
• Használata gyorsan elsajátítható
• Személyre szabott szempontok szerint a rendszer finomhangolható
• Szállítási problémákból adódó ügyfélreklamációk minimalizálása
Félkész áru nyomon követése
RFID (rádióhullám alapú azonosító) rendszer, mely a félkész áru üzemen belüli útjának követésére szolgál és a megfelelő környezetbe illeszthető.
A beérkező árun átvételkor egy RFID jeladó kerül rögzítésre, mely a teljes gyáron/üzemen belüli életútjuk alapja. A különböző árufeldolgozási folyamatokat, méréseket, áthaladási pontokat követve RFID kapukat telepítünk, melyek a termék/áru áthaladását időbélyeggel regisztrálják. Az időbélyeg lehetővé teszi egyéb, a mérések központi összefűzését is, például mérlegállomás teljes automatizmusát. A termék/áru gyáron/üzemen belüli haladásakor regisztrálásra kerül, majd kitároláskor szintén.
A rendszer pontosan meg tudja mondani, melyik termék/áru a gyár/üzem mely környezetén haladt át és mivel érintkezhetett, így a folyamatok tűpontos digitalizálása nyomán teljes visszakövethetőség valósul meg gyáron/üzemen belül, a termék/áru bevételezésétől annak kiadásáig. Amennyiben visszahívást ítélnek meg adott termékre/árura, úgy precízen felkutatható az összes környező termék/áru is, így minimalizálható a visszahívásból adódó veszteség. A jeladó eszközök akár extrém hőmérsékleti körülmények között is képesek a működésre. Az összekészített áru kamionra történő felpakolását megelőzően, az utolsó RFID ellenőrzési pont (kapu) után a jeladók levehetők, így újra felhasználhatók.
Előnyök
• Termék/áru gyáron/üzemen belüli teljes életútjának nyomon követése
• Termék/áru visszahívásából adódó veszteségek minimalizálása
• Egyszerű telepíthetőség
• Újra felhasználható eszközök
• Magasfokú ellenállóképesség (akár extrém hőmérsékleti viszonyok közbeni használat)
• Termék-, árunyilvántartási, leltári hibák minimalizálása
• Munkaerő felszabadítás
A program bemutatása A projekt a „Korszerű vállalati technológiai mintaprogram” keretében valósult meg, 100%-os állami támogatással, amelyre a forrást a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény. 1. számú melléklete XLVII. Gazdaságvédelmi alap fejezet 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím 6. Gazdaságvédelmet szolgáló innovációs és technológiai fejezeti kezelésű előirányzatok alcím 2. Gazdaságfejlesztési feladatok jogcímcsoport biztosította. A kedvezményezettek számára a támogatást az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. nyújtotta.
A Program célja a kkv-szektorban működő vállalkozások célzott fejlesztésével, a jövő technológiáinak adaptálásával javítani a digitalizációs fejlettségi mutatókat, egyúttal más vállalkozások számára pilot projekteken keresztül megmutatni, bemutathatóvá tenni azokat a megoldásokat, melyek segítik a vállalkozások technológiai fejlődését, működésük hatékonyabbá és eredményesebbé válását. A program tudás- és eszköztárat biztosított innovatív projektek megvalósításához.
A program keretében az egyik nyertes támogatást igénylő a Delta Systems Kft. volt, aki - mint olyan középvállalat, amely saját maga is tud szolgáltatást nyújtani kkv-k részére - az Integrátor szerepét töltötte be, emellett fővállalkozóként, akár több Megoldásszállító bevonásával egy kézből biztosította a projektek megvalósítását. A támogatást közvetlenül az Integrátor kapta, amely a Fejlesztés címzettjeinek - jelen esetben a NAGYKUN-HÚS Húsipari és Kereskedelmi Kft.-nek - előre meghatározott megoldást szállított le.
A Nagykun-Hús Kft. tehát közvetlenül nem részesült kifizetésben, azonban a megvalósuló projekt által jelentős támogatáshoz jutott, hisz egy olyan egyedi, a vállalkozására szabott Ipar 4.0 fejlesztést kapott, amelyet önerőből nem lett volna képes megvalósítani.
Az IFKA által meghirdetett „Korszerű vállalati technológiai mintaprogram” tehát bebizonyította, hogy az Ipar 4.0 mindenkié. Nemcsak a nagyvállalatok számára jelenti a versenyképesség egyik kulcsát, hanem a kkv szektor számára is releváns, mérhető, kézzel fogható, hatékony megoldásokat kínálhat.
A Nagykun-Hús Kft.-nél megvalósított „RFID rendszer félsertés nyomkövetéshez, valamint Logisztikai túraútvonaltervező” pedig mintaprojektként szolgál a kkv szektorban hasonló tevékenységet folytató vállalkozások számára.
A megoldás bemutatása. Félkész áru nyomon követése
A fejlesztés a félkész áru nyomkövetését és visszakövethetőségének megvalósítását szolgálja, melynek során a kézi jelölés és a gyártási rendszerbe történő regisztráció teljes digitalizációja a cél. A teljes nyomkövetési folyamatba beleértendő a beérkező áruk elszámolása, feldolgozó sorra kerülése, a későbbi félsertések előrehaladása a feldolgozás során, továbbá a hűtőházi tárolás, és a kiszállítás egyaránt. A visszakövethetőség növelése kiemelten fontos a vitatott minőségű alapanyagok kiszűrésének biztosítása, valamint a minőségbiztosítás során visszahívott, megsemmisítésre ítélt, avagy selejtes áruk csökkentésének érdekében.
A fejlesztést megelőzően papír alapú folyamat segítségével történt a feldolgozás dokumentálása. A kézi erővel megjelölt félkész terméket papíron regisztrált, majd a rögzített számokat később kézzel vitték be egy központi szoftverbe. A kiszállítás során is a kézzel felvezetett jelölés szerint történt az elszámolás, mely alapját adta annak a törvényi kötelezettségnek, miszerint a húsboltok polcain minden termék származását igazolni szükséges. A kézi jelölés több ember folyamatos munkáját igényelte annak érdekében, hogy a feldolgozási sebességhez szükséges sorsebesség tartható legyen. A „jelölő” munkatársak munkája során létfontosságú volt a teljes összhang, mivel kézzel felírt számok kerültek papírra rögzítésre. Ezen kézzel írt számok adták a későbbi nyomkövetés alapját. A számok lekophattak, eltompulhattak, így olvasásuk nem feltétlenül volt biztosítható. A feldolgozósoron történő haladás során tömeget és egyéb vizsgálati értékeket is rendeltek az áruhoz, melyet szintén kézzel rögzítettek. A kiszállítási tervben szereplő mennyiségek elszámolása is kézi rögzítésű volt, papír alapú rendszer. Ezen metódus többszörösen is lehetőséget adott hiba bevitelére, illetve a visszakövethetőség és a folyamat digitalizáltsága erősen elmaradott volt.
A fejlesztés során egy olyan RFID (rádióhullám alapú azonosító) rendszer került bevezetésre, amely megfelelően illeszthető az élelmiszeripari körülményekhez. A beérkező sertésekre átvételkor egy RFID jeladó kerül rögzítésre, ez lesz a teljes gyáron belüli életútjuk alapja. A különböző feldolgozási fázisok helyénél, mérési és áthaladási pontoknál RFID kapuk kerültek felszerelésre, amelyek az áru áthaladását időbélyeggel regisztrálják. Az időbélyeg lehetővé teszi egyéb, a fejlesztésbe egyelőre nem bevont mérések központi összefűzését is, például a mérlegállomás későbbi teljes automatizálását. A feldolgozott áru a hűtőházba haladáskor, tehát e bekerüléskor és a kitároláskor is regisztrálásra kerül. Az olvasóeszközök nem kerülhetnek a hűtött térbe, ugyanakkor a sertésekre helyezett jeladók igen, mivel ezek az eszközök alkalmasak a hűtőházi körülmények közötti üzemelésre is. Kiszállításkor a kamionra történő bepakolást megelőzően, az utolsó RFID kapu után a jeladók levételre kerülnek és - a higiéniás előírások maximális figyelembevételével történő tisztítási eljárást követően – újra felhasználhatók.
A fejlesztésnek köszönhetően a vállalkozásunk pontosan ki tudja mutatni, melyik sertés melyik környezetében haladt és mivel érintkezhetett. A folyamatok tűpontos digitalizálása nyomán teljes visszakövethetőség valósult meg a gyáron belül, amely már az átvett áruval kezdődik. A jelölés és nyomkövetés automatizálása a szűkös emberi erőforrásból szabadít fel kapacitást, amelyet máshol lehet hasznosítani. Amennyiben visszahívásra ítélnek meg alapanyagot, úgy precízen felkutatható az összes környező termék is, így nem kell feleslegesen, jó minőségű élelmiszert selejtezni. A fejlesztés magában foglalja annak a jövőbeni fejlesztésnek a lehetőségét is, hogy a kiszállítás és áruátvétel teljesen digitálissá váljon. Amennyiben a félkész árun az RFID jeladó fennmarad, vagy már akár a vágóhídra szállítandó sertésekre felkerül, a feldolgozóegység a beszállításai és/vagy kiszállításai legalább egy részét digitálisan tudja nyomon követni egészen az elszámolásig. A fejlesztés ezen kibővítésével teljes adattranszparencia hozható létre, valamint a mögöttes adminisztráció jelentősen egyszerűsíthető és pontosítható.
Az RFID technológia alkalmazása olyan egyedülálló módon került bevezetésre a húsfeldolgozó iparban, hogy a fejlesztés miatt a feldolgozási folyamatokba történő beavatkozás nem volt szükséges. A feldolgozandó áru nem sérül, minőségét nem befolyásolja a technológia. Az alternatív technológiáknál (vonalkód; QR kód) lényegesen precízebb nyomon követést tesz lehetővé. A technológia alkalmazása az iparági Farm2Fork stratégia követelményeinek is tökéletesen megfelel.
Mesterséges intelligencia alapú logisztikai túratervező alkalmazás
A fejlesztés a Nagykun-Hús Kft. kiszállítási rendszerének, a rendszer logisztikai útvonaltervezésének és a rendelések kiszállítási tervbe történő illesztésének automatizálását és költség szempontú optimalizálását szolgálja.
A Nagykun-Hús Kft. rendelési és kiszállítási rendszere, az útvonaltervezés és a rendelések koordinációja emberi tervezésen és adatfeldolgozáson alapul. A hibák, anomáliák kezelése, az újratervezés problémaköre mind teljesen az emberi kreativitás és problémamegoldó készség függvénye, többek között emiatt a kiszállítás hatékonysága nem ellenőrzött, nem ismert, mivel jelenleg nincs a feladatot összefogó központi rendszer. A kiszállítás egy bizonyos táblázatos, papír alapú folyamat során készült szállítási terv alapján történik. A sofőrök a rendszertől függetlenül „cserélnek” címet, empirikus úton szerzett tapasztalatokkal egészítik ki a kiszállítási logikát. A kiszállítás időbelisége általában kötött, azaz meghatározott időablakban kell odaérni az átvételi pontra. A kialakult rendszer nem tartalmaz útvonal-optimalizálást, a szervezés szokások és tapasztalatok alapján történik. Mivel a szisztémának nem része az útvonal-optimalizálás, gyakran előfordul, hogy egymás útvonalát keresztezik a kiszállítást végző járművek. A sok esetben fellépő, utolsó pillanatban történő módosításokat a jelenlegi rendszer nem kezeli, túlságosan komplex, sok emberi tényezőtől függ, nem képes a jelenlegi működéshez képest akár nem túl számottevően több címet sem kezelni, nem képes sem a trendeket (pl. a forgalmat historikus adatok alapján), sem az egyes sofőrökre jellemző vezetési különbségeket figyelembe venni.
A fejlesztés célja egy olyan keretrendszer megalkotása volt, amely képes a rendelési címeket, időablakokat összerendelni és meghatározott optimumcél mellett sorba és sofőrökhöz rendezni, egyszersmind kiszállítási tervet készíteni. Alapvető elvárás volt, hogy a keretrendszernek egyszerűen kezelhetőnek kell lennie, továbbá képesnek kell lennie kezelni a kiszállítás bonyolultságát a rugalmasság megőrzése mellett. A címeknek és az útvonalterveknek az útdíjat, üzemanyag-fogyasztást és amortizációs költségeket figyelembe véve kell rendeződniük, illetve kalkulálni kell utazási és lepakolási idővel is, szem előtt tartva a sofőrök maximális vezetési idejét és esetlegesen szükséges mentesítő fuvarok tervezését.
A keretrendszernek köszönhetően a kiszállítás átláthatóbbá, követhetővé vált. A kiszállítás a meghatározott optimumcél mentén történik, várhatóan számottevő üzemeltetési költségcsökkenést eredményez. A pontosabb tervezésnek és fuvarszervezésnek köszönhetően javul a járművek kihasználtsága (pontosabban tervezhető tömeg / méret adatok), az anomáliák kezeléséből adódó költségek is csökkennek. A felszabaduló emberi erőforrás nagyobb figyelmet tud fordítani a szállítás egyéb hibáira (pl. rossz rendelés került feladásra), így növelve a vásárlók bizalmát a nem tökéletesre sikerült kiszállítások esetén is. A rendszer működése nagyban hozzájárul egyrészt a vállalat pénzügyi eredményének javulásához a csökkenő fuvarköltségekkel, másrészt a cég megbízhatósága, jó híre és ezzel versenyképessége is növekedhet a bevezetett rendszerre alapozott gyors és precíz reklamáció feldolgozás és kezelés következtében.
A Driveren keresztül biztosított nagyfokú rugalmasság nem megszokott hasonló technológiák körében. A felhasználó gyorsan és egyszerűen képes beavatkozni a tervezett útvonalba (úticélok hozzáadása; törlése; módosítása), továbbá képes részeredmények lokális mentésére is. A felhasználóbarát megoldás rendkívül jól skálázható, így szinte bármekkora tömeg és bármilyen nagyságú haszongépjármű flotta kezelésére képes.
A projekt legfontosabb célja, hogy referenciamunkaként szolgálva megfoghatóvá, megtekinthetővé tegye az „RFID rendszer félsertés nyomkövetéshez”, valamint a „Logisztikai túraútvonal-tervező” megoldást a hazai kkv-k számára, és ilyen módon a legfontosabb tervezett gazdasági eredménye a további fejlesztéseket vonzó képessége, illetve referenciaértéke. Ezeknek az értékelése a 2022-es üzleti évet követően válik mérhetővé, de az már most megállapítható, hogy nagy érdeklődés mutatkozik a megoldás iránt, könnyű skálázhatóságának, nagyfokú személyre szabhatóságának köszönhetően.
A fejlesztés nyomán a Nagykun-Hús Kft. jelentős előrelépést tudott megvalósítani a minőségbiztosítás és gyártásbiztoság területén. A folyamatok digitalizálása és automatizálása nyomán teljes visszakövethetőség valósult meg a gyáron belül. A szűkös emberi erőforrásból felszabadított kapacitás jól tud hasznosulni egyéb területeken. Pontos adatok ugyan még nem állnak rendelkezésre, mivel az aktív használatbavétel 2022 Q3-ban kezdődött, azonban nagy biztonsággal prognosztizálható az éves egy főre eső árbevétel, valamint az átbocsátóképesség növekedése. A túraútvonal-tervező bevezetését követően a kiszállítás átláthatóbbá, követhetővé vált. A pontosabb tervezésnek és fuvarszervezésnek köszönhetően javult és javul a járművek kihasználtsága, továbbá az optimalizált útvonalaknak köszönhetően jelentős költségcsökkenés realizálódik, ami különösen kritikus a jelen gazdasági helyzetben.